Elever gör livsstilsprojekt

unghuddinge-globala
Alvin Pontevik, Hilma Björk, Hektor Ehring Jeppesen och Lisa Nagano Holm.

Elever från Globala gymnasiet vid Zinkensdamm har gjort en undersökning om hur ungdomars livsstil påverkas av att de bor i Huddinge kommun. Unghuddinge fick möjlighet att ställa några frågor om projektet.

Projektet ”identitet och livsstil”  har handlat om att titta på en kommun eller stadsdel i Stockholm och se hur ungdomars identitet och livsstil påverkas av var de bor. Klasskompisarna Alvin Pontevik, Hilma Björk, Hektor Ehring Jeppesen och Lisa Nagano Holm blev tilldelade Huddinge kommun av sina lärare och har nu gjort en enkätundersökningar på Sjödalsgymnasiet.

Vad ställde ni för frågor?

– Vi frågade bland annat vad ungdomarna gör på fritiden, hur mycket pengar de kan lägga på sina intressen och var de ser sig själva i framtiden, säger Hektor Ehring Jeppesen.

Vad kunde ni dra för slutsatser?

– Det vi kunde se var att svaren skilde sig mycket åt. På frågan om hur mycket pengar ungdomar har att rör sig med i månaden varierade. Vissa hade en hög måndagspeng medan andra inte hade någon alls. Vissa trodde att de skulle studera vidare i framtiden medan andra var osäkra, säger Hektor Ehring Jeppesen.

Varför tror ni att svaren såg olika ut?

– Det är stora ekonomiska klyftor i olika områden i kommunen. Vi tror att det har en stor inverkan på bland annat vilken hobby ungdomarna har och hur de ser på sin framtid, säger Alvin Pontvik.

Hur påverkas ni av er omgivning?

– Jag är uppväxt i Vasastan där majoriteten har en god ekonomi, det finns få  hyresrätter och människor ägnar sig åt dyra intressen. Det har gett mig en viss bild av hur samhället ser ut, säger Alvin Pontvik.

– Jag har bott i Afrika och det har gett mig vissa referensramar. Jag växt upp med andra tv-program, maten var annorlunda och atmosfären var annorlunda. Alla människor är väldigt öppna och glad där jämfört med hur människor är i Stockholm, säger Lisa Nagano Holm.

Vad har ni lärt er av projektarbete?

– Vi har blivit medvetna om att alla inte har samma förutsättningar. Det är bra att lära sig det tidigt, då det påverkar vilken världsbild man har. Flera skolor borde göra liknande projektarbeten, på samma tema, säger Alvin Pontvik.

Du sätter agendan

unghuddinge-demokratidagar

 

Vill du bjuda in en föreläsare, ordna en debatt, teaterpjäs eller annan aktivitet som påverkar? Var med och sätt agendan på årets demokratidagar.

Vecka 41 kan du vara med och engagera dig i årets Demokratidagar. Den 5-9 oktober händer massor med aktiviteter, bland annat samtal, debatter, filmvisningar, författarträffar och mycket annat.

Gör din röst hörd

För dig som är ung finns stora möjligheter att vara med och påverka vad som ska stå på agendan för veckan. Tidigare år har unga bland annat gjort egna filmer, regisserat teaterföreställningar, anordnat filmvisningar och sänt direktsänd tv-debatt från ungdomsgårdarna.

Anordna ett event

Du kan få pengar till att anordna aktiviteter under veckan. Här ser du exempel på tidigare aktiviteter som har gjorts av unga.

Se tv-soffan på Torget i Skogås.

Se filmen om Demokratidagarna.

Anmäl dig, ditt kompisgäng, klass eller förening till årets Demokratidagar  och berätta vad ni vill göra.

Behöver ni pengar för att fixa en aktivitet?

Hör av er till Ewa.Melin-Larsson@huddinge.se med er idé så kan era planer bli verklighet.

Läs mer på http://huddinge.se/demokrati

Vill göra unga ekonomismarta

FunnyMoney2015_506px
UF-företaget Funny money lär elever grunder i ekonomi. Foto: Ung företagsamhet

UF-företaget ”Funny money” lär mellanstadieelever grunder i ekonomi genom videoklipp. Deras tjänst är nu med och fajtas om första plats i tre kategorier.

Funny money består av sex elever som går tredje året på ekonomilinjen på Sjödalsgymnasiet. Som en del av utbildningen i Ung företagsamhet har de grundat företaget.
– Vi ville lösa ett problem för unga och eftersom vi läser ekonomi kom vi på att vi skulle lära ut ämnet på ett roligare sätt, berättar Sofie Styf, som är VD i företaget.

Roliga videoklipp

Funny money affärsidé är att förebygga ekonomiska problem samt att underlätta den framtida inlärningen av ekonomi på en högre nivå.
– Vi har gjort flera videoklipp där vi på ett enkelt sätt berättar om ekonomi som eleverna kan titta på i sina läsplattor. Där beskrivs olika delar ur samhällsekonomin på ett enkelt och roligt sätt, säger Sofie Styf.
Hittills har företaget besökt en skola i kommunen och det är Östra grundskolan.
– Eleverna tyckte det var jätteroligt och att det var lätt att förstå vad vi menade med våra videoklipp, säger Sofie Styf.

Modern tjänst

Företaget tävlar i kategorierna ”Bästa produktutveckling” och ”Bästa monter”. De är även nominerade till ”Årets samhällsentreprenör”, där de är ett av sex utvalda företag från hela landet.
– Jag tror att vi har goda chanser att ta hem vinsten i alla kategorier. Vi har tagit fram en modern och nyskapande tjänst.
Företaget har blivit kontaktat av personer som är positiva till deras initiativ.
– Vi har haft lite kontakt med några som är intresserade av att utveckla vår tjänst. Tanken är att vi ska fortsätta utveckla den vidare efter studenten.

Läs mer om Funny money på Facebook och besök webbplatsen för Ung företagsamhet.

Happy period löser tampongproblem

UF-företaget ”Happy period" vill lösa tampongproblem.
UF-företaget ”Happy period” vill underlätta för kvinnor. Foto: Ung företagsamhet

UF-företaget ”Happy period” vill lösa tampongproblem. Nu är de ett av företagen som tävlar om två förstaplatser i SM i Ung företagsamhet.

Happy period erbjuder sanitetspåsar anpassade till förbrukade tamponger. Hermy Nadew, marknadsansvarig i företaget, berättar att idén till produkten kom när en av tjejerna i företaget ivar på en toalett utan papperskorg och inte visste var hon skulle slänga sin tampong.
– Om det inte finns någon papperskorg spolas den ofta ner i toaletten. Det är inte alls bra för miljön. Vissa tycker även det är pinsamt att fråga efter en papperskorg och då passar bra att ha med sig en satinpåse i väskan och slänga den i, säger Hermy Nadew.

Prata om mens

Hon berättar att många är positiva till produkten och vill köpta den. Samtidigt finns det inte alltid en öppenhet när det kommer till mens.
– Vissa tycker att det är ett pinsamt ämne att prata om. Jag tror det är bra att vi är öppna med ämnet.
Happy Period fick flera priser på Våga Vara Egen, och kvalificerade sig då till SM. Hermy Nadew tävlar om titeln  ”Årets säljare” och företaget tävlar i kategorin ”Årets monter”.
– Vi är sjukt taggade och vi ska satsa allt vi kan för att vinna de kategorierna vi är nominerade i.

Saknas på marknaden

Hon tror att företaget har goda möjligheter att vinna första pris.
– Vi har en unik produkt som vi är ensamma om att sälja. Den fyller en funktion som tidigare saknats på marknaden.
Efter SM i ung företagsamhet väntar studenten och efter det hoppas tjejerna kunna fortsätta utveckla företaget.
– Vi är några som vill fortsätta med företaget, men vi behöver sponsorer. Ambitionerna är väldigt höga och jag tror vi kan gå hur långt som helst.

Läs mer om Happy period på Facebook och besök webbplatsen för Ung företagsamhet.

Kompisgäng vill vara förebilder för unga

Aimen Shawky och Ebou Mangas kompisgäng vill minska oroligheter bland unga i Skogås.
Aimen Shawky och Ebou Mangas kompisgäng vill minska oroligheter bland unga i Skogås.

Aimen Shawky och Ebou Mangas kompisgäng vill få stopp på stenkastning, klotter och allmänt tjafs bland ungdomar i Skogås. Nu har de startat ett projekt som ska förebygga oroligheterna i området.

Kompisgänget har sedan sommaren upplevt att det varit stökigt i Skogås. Ebous Mangas kan till viss del förstå varför det periodvis är oroligt.
– I somras när fritidsgården hade stängt blev det att vissa bara drog runt utan att veta vad de skulle göra. Då kommer man kanske ihåg att någon varit taskig mot en och med ilskan i kroppen slår sönder en ruta, säger Ebous och fortsätter:
– Alla har inte pengar för att kunna ta sig någonstans utan blir kvar här i Skogås hela sommaren.

Bli respekterad

Vännerna besöker Ungdom142 på Skogåstorget 13 och deltar ofta i aktiviteter som anordnas där. Aimen Shawky och Ebou Mangas vänner är alla i övre tonåren eller äldre och välkända bland Skogås yngre tonåringar.
– En del upplever att ingen lyssnar på dem, men de känner och respekterar oss. De vet att vi lyssnar och bryr oss om vad de säger, säger Aimen.
– De som är stökiga behöver ingen extra mamma eller pappa. Om en vuxen säger till dem kan det uppfattas förnedrande. Det blir en helt annan sak om ungdomar som de tycker är coola säger till dem, säger Ebou.

Hänga med ungdomar

Killarna har redan deltagit i några små projekt, bland annat ”Machofabriken” där de diskuterade skillnaden mellan manliga och kvinnliga könsroller. Framöver ska kompisgänget vara ute i Skogås på kvällarna och möta ungdomarna i projektet 142 Familjen.

Anordna aktiviteter

De som inte har någonstans att hänga ska känna sig välkomna till olika aktiviteter och delta i gemenskapen på Ungdom142. Genom Samkraft, ett samarbete mellan Huddinge kommun, polisen och Stockholms läns landsting har killarna fått pengar som gör det möjligt att ordna olika aktiviteter.
– Tanken är att ordna något en kväll varje månad. Vi kanske går och käkar någonstans och sedan bowlar.
– Vi har ambitionen att göra någonting bra, att inte bara hjälpa ungdomarna utan även oss själva och alla andra som bor här så att det blir lugnt och trevligt i Skogås.

Text och foto: Kristina Eder

Lite om Samkraft:

  • Samkraft är en samverkan mellan barn- och utbildningsförvaltningen, social- och äldreomsorgsförvaltningen och kultur- och fritidsförvaltningen i Huddinge kommun, lokalpolisområde Huddinge och barn- och ungdomspsykiatrin i Stockholms läns landsting.
  • Samkrafts uppdrag är att arbeta med förbyggande insatser för att motverka psykisk ohälsa, missbruk och kriminalitet bland barn och unga i kommunen. Detta sker genom en väl fungerande samverkan för att skapa ett tydligt, målmedvetet och långsiktigt förebyggande arbete.

Vill du ordna ett event?

ordnaevent2

 

Vad vill ni göra?

Diskutera och försök att konkret sammanfatta vad det är du vill göra, skriv gärna ner syfte och mål.

För vem?

Till vem vänder sig evenemanget? Fundera på vilka som är målgruppen – det gör det lättare att jobba vidare med exempelvis program, marknadsföring, tidpunkt och plats.

Varför vill ni göra det?

Fundera ut varför du vill genomföra idén och vilka mål du har för eventet. Om man skriver ner sina tankar är chansen att de uppnås mycket högre.

 

glodlampa

 

Hur ska du göra det?

Plats

Bestäm en plats eller lokal som passar för evenemanget. Var ute i god tid om det är en plats du behöver hyra eller låna. Om evenemanget äger rum utomhus måste du kolla att det finns tak eller annat skydd mot dåligt väder, toaletter, vatten och eventuellt el osv.

Tid

Fundera på när arrangemanget ska äga rum och kontrollera att det inte sker andra evenemang som kan konkurrera om er målgrupp. Fundera även över vilken årstid som passar bäst för arrangemanget, till exempel om det är en mysig höstfilm eller en utomhuskonsert på sommaren. Vilken veckodag och vilken tid är också bra att ha med i planeringen. Sammanställ så tidigt som möjligt en tidsplan när olika saker måste ordnas. Vissa saker måste göras i god tid innan arrangemanget.

Tillstånd

Det kan behövas tillstånd från en myndighet för sammankomster som inte är privata exempelvis konserter, idrottsarrangemang, demonstrationer eller dansföreställningar som är på offentlig plats. En offentlig plats kan
vara ett torg, en park eller gator där alla har rätt att vara. För konserter och andra musikarrangemang med få besökare inomhus, och för privata tillställningar, krävs inget tillstånd.

Pengar

Det finns olika sätt att finansiera din idé. Du kan bland annat söka bidrag från kommunen eller från externa fonder och stiftelser, via sponsring och biljettintäkter. Gör alltid en budget för ditt evenemang. Det är ett bra sätt att tänka igenom hela arrangemanget. Alla idéer kräver inte pengar utan man kan investera i tid i stället.

Marknadsföring

Det är ingen idé att ordna det perfekta evenemanget om ingen annan än du vet om det. Försök att hitta något unikt och speciellt som sticker ut i er marknadsföring och lägg lite tankeverksamhet på en marknadsföringsplan.
• Vilka vill vi nå? (målgrupp)
• Vad vill vi att de ska veta och göra?
• När är det bäst i tid? (man åker till exempel inte pulka på sommaren)
• Var hittar ni er målgrupp?

Arbetskraft

Tänk på helheten och fundera på var det behövs folk i ert arrangemang. Det är bättre att vara fler än färre så att man kan byta av varandra. Fördela gärna arbetsuppgifterna mellan er.

Sätt att marknadsföra

 Sociala medier – Facebook, Instagram,Twitter med flera
 Direktreklam
 Era egna kontakter
 Har ni möjlighet att få med en handout i något stort företagsutskick kan detta vara ett sätt för företaget att sponsra ert evenemang
 Kommunens evenemangskalender – på gång http://www.huddinge.se/Uppleva-och-gora/pa-gang/
 Affischer/handouts
 Annonser i lokaltidningarnas kalendarier, till exempel ”På gång” på www.mitti.se

 

miniraknare

 

Pengar till projekt

Du som är ung kan söka ersättning för annorlunda och spännande projekt du vill göra tillsammans med någon eller några kompisar. Det kan vara att ordna en konstutställning, arrangera en turnering, en festival, ett disco, ett idrottsarrangemang, ett läger eller något annat ni kommer på. Låt fantasin flöda! Har ni en idé som ni vill förverkliga så passa på! Behöver ni hjälp med er ansökan eller har frågor, kontakta oss så hjälper vi er. Du kan också vända dig till någon av fritidsgårdarna i Huddinge för stöd.

Vilka kan söka?

Du ska vara 13–25 år och bosatt i Huddinge kommun. Ni måste vara en grupp som söker, minst två men gärna fler. Ni behöver inte vara medlemmar i en förening.

Vad ni kan söka ersättning för?

Aktiviteter som är utåtriktade och vänder sig till flera ungdomar.

Saker att tänka på

Ni måste beskriva vad det är som kostar i er aktivitet och slutsumman ni söker. Högsta belopp ni kan få är 10 000 kronor. Ni ska kunna dokumentera det ni gör på ett enkelt sätt, komplettera gärna med bilder. Vi betalar endast fakturor för kostnader vi godkänt i er ansökan. Sök pengar till projektet: http://unghuddinge.se/om-unghuddinge/ansok-om-pengar/

Sponsring

Det är oftast lättare att sponsra med material som fika, teknisk utrustning eller lokal än faktiska pengar. Du kanske känner någon som är teknisk kunnig eller är egen företagare som skulle vilja stötta evenemanget. Fråga gärna lokala föreningar och företag i ditt område.

Bidrag

Föreningar som är registrerade i Huddinge har möjlighet att söka bidrag för arrangemang. Om du ska samarbeta med en förening kan de kontakta kommunens föreningssekreterare, fritid@huddinge.se

Budget

Vad behövs för att evenemanget ska gå ihop ekonomiskt? Gå igenom intäkter och utgifter för att se hur resultatet kan bli.

Utgifter (alla era kostnader)

• Tillstånd
• Eventuellt artistarvode
• Hyror (lokal)
• Marknadsföring (tryck, layout)
• Teknisk utrustning (ljud, ljus, annat)
• Mat och fika med mera

Intäkter (alla pengar ni får in)

• Sponsring
• Biljettintäkter
• Garderob och café
• Spontanpeng
• Bidrag

Vad som kräver tillstånd

• Demonstration
• Manifestation
• Opinionsyttring
• Sammankomster för religionsutövning
• Konsert
• Spela instrument
• Valborgsmässoeld (kan räknas som offentlig tillställning, med annan avgift)

Ansvar för säkerheten

I första hand är du som anordnare ansvarig för säkerheten, det vill säga att det råder god ordning vid sammankomsten. Polismyndigheten kan besluta om särskilda villkor som du måste följa. Polismyndigheten kan också besluta om vilka polisresurser som behövs för arrangemanget.

Blanketter

Blanketter finns att hämta på polisens hemsida:
https://polisen.se/Service/Tillstand/. Där hittar du även adresser till ditt lokala poliskontor.

Spela in i studio eller repa med ditt band

gitarr
Du som är musikintresserad är välkommen att repa i Torpets lokaler.

Har du ett band eller håller på med musik? Torpet letar ständigt efter nya band som vill ta del av deras fullt utrustade replokaler.

Är du intresserad av att börja spela eller sjunga?
Här kan du lära dig allt du vill veta eller göra med musik. Du kan spela in i studio och få hjälp att komma igång och skriva låtar. Om du vill stå på scen är du garanterad spelningar när du är redo och det är helt kostnadsfritt.

Ungdomsmottagningen

unghuddinge-ungdomsmottagningen

Huddinge ungdomsmottagning finns här för dig som har frågor eller funderingar om sex, kärlek och relationer.

Besöken är kostnadsfria och mottagningen är HBT-certifierad. Här kan du testa dig för könssjukdomar och graviditet. Du kan även besöka oss för att prata med någon, få gratis kondomer och akutpiller. Vi som arbetar här är barnmorskor, kuratorer och läkare och har tystnadsplikt.

Vi arbetar mest inom områden som rör och sexuell, fysisk och psykisk hälsa. Du kan alltid fråga oss om du är osäker på om ungdomsmottagningen är rätt ställe för din fråga eller det du vill ha hjälp med. Om vi tror att du kan få bättre hjälp någon annanstans hjälper vi dig att komma dit.

För öppettider och kontaktuppgifter, besök ungdomsmottagningens webbplats: www.huddinge.se/ungdomsmottagningen

Påverka kommunen!

Har du koll på dina demokratiska rättigheter?

Alla medborgare har samma rättigheter att påverka kommunen och det är inte så svårt. Faktum är att det finns många lagar som ger dig rättigheten att påverka. Läs mer om hur du kan påverka, oavsett om du är under eller över 18 år.

Titta på allmänna handlingar

Vill du veta vad kommunen har i sin byrålåda? Fråga!

I Sverige gäller offentlighetsprincipen, som innebär att du får titta på alla handlingar i kommunen, så länge de inte är skyddade av sekretess. För att begära ut allmän handling, ring, skriv eller e-posta till kommunen, eller besök dem på plats!


Överklaga ett beslut

Tycker du att ett beslut som kommunen fattat är fel? Överklaga det!

Många kommunala beslut går att överklaga. Skriv bara ett brev till kommunen där du anger vilket beslut det handlar om och varför beslutet är fel. Därefter prövas ärendet av kommunen eller en särskild förvaltningsdomstol. Om det finns en grund i din överklagan kommer beslutet att ändras eller ogiltigförklaras.


Skriv till politiker och få svar

Vill du säga något till en politiker eller tjänsteman? Skriv ett brev!

Enligt lag måste politikern eller tjänstemannen svara, antingen själv eller genom någon annan. Enligt de rekommendationer som finns ska du få svar högst tre veckor efter att du skickat ditt brev. Du kan skicka brev via vanlig post eller e-post.

Kom bara ihåg att ställa en fråga och skriv att du vill ha svar. Först då måste politikern svara.


Lämna ett medborgarförslag!

Vill du att din idé ska tas upp av kommunfullmäktige? Lämna ett medborgarförslag!

Ett medborgarförslag kan lämnas av vem som helst, oavsett ålder. För att lämna ett medborgarförslag skriver du ner ditt förslag, motiverar det och skickar in det till kommunen, via brev eller e-post. När ditt förslag kommit in behandlas det av kommunfullmäktige eller en nämnd i kommunen. Går det igenom blir ditt förslag verklighet.


Samla in namn!

Har du ett förslag som du vill uppmärksamma? Gör en namninsamling!

Du kan få med dig 200 eller 2000 personer – det beror på hur många som håller med dig och hur väl du lyckas nå ut med ditt budskap. Att samla människor som är eniga är ett sätt att uppmärksamma politiker i frågan. Vill du, kan du utvidga namninsamlingen till en hel kampanj. Gör affischer, skriv insändare, ordna manifestationer och hör av dig till journalister.


Ring en journalist eller skriv en debattartikel

Vill du få fram en fråga i den allmänna debatten? Gå ut i media!

Lokaltidningar skriver gärna om frågor i kommunen och kontaktar du en tidning och har tur kan det bli en artikel om den fråga du driver. Ett annat sätt att nå ut med sin fråga är att skriva en insändare eller en debattartikel. Formulera dig enkel och slagkraftigt och kolla att du inte skriver för långt.


Boka in ett möte med en politiker!

Vill du nå ända fram med politikerna? Boka in ett möte!

Många politiker är ute i kommunen och gör besök. Ett annat alternativ är att bjuda in politikerna, exempelvis till skolan, och anordna en debatt. Vilka som är politiker finns listat på www.huddinge.se.


Starta en förening eller en tidning!

Enligt svensk grundlag gäller yttrande-, förenings- och tryckfrihet i Sverige. 

Om du vill kan du starta en förening, till exempel en elevkår eller ett ungdomsråd. Ingen kan hindra eller tvinga dig att gå med i föreningen och ingen annan än föreningens medlemmar har rätt att fatta beslut över föreningen. Om någon bryter mot detta kan du anmäla det till justitieombudsmannen.

Du kan också starta en tidning, en skoltidning eller en blogg. Om du är över 18 år kan du bli ansvarig utgivare och få ett utgivningsbevis. Då skyddas tidningen av tryckfrihetsförordningen och det är den ansvariga utgivaren, ingen annan, som bestämmer över innehållet.